Najlepsze wiadomości video z Radomia znajdziesz na naszym kanale na YouTube - TUTAJ.
Największą i najważniejszą
inwestycją drogową ukończoną w tym roku była budowa nowego
przebiegu ulicy Młodzianowskiej od strony Śródmieścia i Plant na
Ustronie, Młodzianów, Prędocinek oraz Malczew. Częściowo została
ona przebudowana w istniejącym śladzie, a częściowo wybudowana od
podstaw, po nowej trasie na odcinku około 2,2 km (od skrzyżowania z
ulicą Gdyńską do węzła na południowej obwodnicy Radomia).
Dodatkowo wcześniej zostało wybudowane połączenie z ulicą
Godowską. Najważniejszym elementem tej trasy jest wiadukt nad
torami, który zastąpił funkcjonujący tam wcześniej strzeżony
przejazd kolejowy. Nowy obiekt umożliwił bezkolizyjne pokonywanie
torów i radykalnie skrócił czas przejazdu między południowymi
dzielnicami miasta a Śródmieściem. To jedna z większych przepraw
drogowych w mieście - o długości 190 metrów, szerokości 15
metrów i nośności 50 ton. Przy okazji tej inwestycji wykonawca
wymienił nawierzchnię kilku odcinków okolicznych ulic, między
innymi Czarnej, PCK, Torowej, Godowskiej, Wyścigowej, Armii Ludowej,
Kolejowej i Domagalskiego. W tej okolicy wymieniono też fragmenty
chodników przy ulicach Jana Pawła II, Wyścigowej i Armii Ludowej.
– To inwestycja, która znacznie usprawniła ruch w tej części
miasta, a kolejne duże wyzwanie, które stoi przed nami to budowa
trasy N-S. Prace na odcinku od ronda Mikołajczyka do ulicy
Żeromskiego powinny ruszyć już na wiosnę. Naszym celem jest
odkorkowanie centrum miasta - mówi prezydent Radosław
Witkowski.
Na początku 2016 roku na dużą skalę ruszył
Radomski Program Drogowy. Utwardzanie ulic gruntowych zaczęło się
od Kleeberga na Koziej Górze. W następnych miesiącach drogowcy
prowadzili prace na kolejnych ulicach: Bławatnej, Błędowskiej (na
sięgaczu i na odcinku od Klwateckiej do Trzebińskiego), Brzechwy,
Bukietowej, Chemicznej, Drzewickiej, Gackiego, Gawdzickiego,
Głębokiej, Gołaszewskiego, Gombrowicza wraz z jej łącznikiem,
Gościnnej, Kockiej, Kultysa, Luźnej, Łowickiej, Mazurskiej,
Mącznej, Morwowej, Niedbalskiego, Opoczyńskiej, Paska, Podmokłej,
Południowej (odcinek od ulicy Jana Pawła II), Pomorskiej,
Poprzecznej, Przysuskiej, Radosława, Rybnej, Skargi łącznie z
Osińskiego, Smolnej, Stolarskiej, Śliskiej, Trzebińskiego,
Wieżowej, Wirowej, Wstępnej, Wydmowej, Zachodniej, Zakopiańskiej i
Żeleńskiego. Ogłoszone zostały również przetargi na następne
ulice. Radomski Program Drogowy zgodnie z jego założeniami ma być
prowadzony łącznie przez trzy kolejne lata, czyli do 2018 roku
włącznie. - Naszym celem jest utwardzenie w tym czasie co najmniej
150 ulic. Nie są to wielomilionowe inwestycje, ale dla mieszkańców
tych ulic, dla jakości ich życia, mają ogromne znaczenie. Dociera
do nas wiele pozytywnych sygnałów od osób, które przez lata
musiały brodzić w błocie i które już nawet straciły nadzieję,
że kiedykolwiek wygląd ich ulic może się zmienić - podkreśla
prezydent Radosław Witkowski.
W 2016 roku kilkanaście ulic powstało w ramach tak zwanych inwestycji czynowych współfinansowanych przez zainteresowanych mieszkańców lub spółdzielnie mieszkaniowe. W lutym odbył się odbiór inwestycji rozpoczętej jeszcze w poprzednim roku - 52 nowe miejsca parkingowe wraz z drogą dojazdową i nowym oświetleniem powstały w rejonie ulic Mieszka I i Piastowskiej na Michałowie. Przebudowy doczekały się również cztery uliczki na Południu: Elegii, Pieśni, Padewska i Zamoyskiego. Od wakacji kierowcy mogą korzystać z nowej zatoczki postojowej koło bloku przy ulicy Olsztyńskiej 26 na osiedlu Nad Potokiem, a piesi - z przebudowanego w tym rejonie chodnika. Jako tak zwane czynówki zbudowane zostały poza tym ulice: Kozia na Koziej Górze, Kujawska na Borkach, Ludowa, Tuwima, Równoległa, Gałczyńskiego, Wiosenna, Łomżyńska i sięgacz Starachowickiej na Idalinie, Żródłowa na Malczewie, a także parking w pobliżu bloku przy Chrobrego 54 na osiedlu Akademickim. Rozpoczęto także roboty na Koneckiej i Potworowskiej na Koziej Górze.
W uzgodnieniu z MZDiK inwestor
budujący na Brzustówce market Castorama przebudował ruchliwe
skrzyżowanie ulic Żółkiewskiego i Energetyków. Do dyspozycji
kierowców są dwa prawoskręty, zaś piesi mogą tam korzystać z
nowych chodników. Zmienił się także około 200-metrowy fragment
ulicy Planty od Kościuszki do Broni. W ramach bieżącego utrzymania
został on gruntownie wyremontowany. Chodnik i zjazd do pobliskich
bloków są obecnie z kostki brukowej, natomiast na jezdni został
ułożony nowy asfalt. Nowe trotuary powstały w ramach budżetu
obywatelskiego pomiędzy ulicami Obrońców, Kujawską i Łowicką,
koło gimnazjum. Wyremontowany został także chodnik przy Kruczej na
Zamłyniu. Udogodnieniem dla przechodniów jest tak zwana
szpilkostrada, czyli pasy gładkich płyt po obydwu stronach
deptaka.
Nad ulicą Osiedlową powstała nowa kładka. Ma trzy
przęsła, około 3,5 metra szerokości i 25 metrów długości. Po
jej obu stronach powstały pochylnie dla wózków. Kładka
pieszo-rowerowa została wybudowana także nad ulicą Szarych
Szeregów, ale ze względu na błędy popełnione przez projektantów
w tym roku nie została ona dopuszczona do eksploatacji. Piesi,
rowerzyści i rolkarze mogą natomiast bez przeszkód korzystać już
z bulwarów wzdłuż rzeki Mlecznej - zarówno po stronie Zamłynia,
jak i Starego Miasta. To pierwszy etap tworzenia tam parku
kulturowego.
Dla poprawy bezpieczeństwa pieszych i
rowerzystów na kilku przejściach zostały zainstalowane wzbudzane
światła. Pierwsza sygnalizacja została włączona w czerwcu na
ulicy Wierzbickiej, w pobliżu Gębarzewskiej. Następne były w
grudniu - przy 11 Listopada (w sąsiedztwie XI Liceum
Ogólnokształcącego z Oddziałami Integracyjnymi), Mariackiej (przy
skrzyżowaniu z Sedlaka), a także 11 Listopada (u zbiegu ze Struga)
i Struga (obok Domu Pomocy Społecznej). Na Plantach i osiedlu Nad
Potokiem dobudowane zostały przy przejściach odcinki asfaltowych
dróg dla rowerzystów. W tym roku został też wybudowany asfaltowy
ciąg pieszo-rowerowy został wybudowany wzdłuż ulicy Energetyków,
od szkoły do Nowej Woli Gołębiowskiej. Dzięki niemu przechodnie
oraz cykliści nie muszą już poruszać się po jezdni. W ramach
zadania pod nazwą „Usprawnienia ruchu pieszego i rowerowego w
Radomiu” powstały też dwa łączniki - przy skrzyżowaniu ulic
Czarnieckiego i Zielonej oraz przy Żółkiewskiego (w sąsiedztwie
ronda Narodowych Sił Zbrojnych). Drogi rowerowe powstawały też
przy okazji innych zadań, jak chociażby budowa ulicy
Młodzianowskiej. – Chcemy, by Radom był miastem przyjaznym dla
wszystkich mieszkańców. Dlatego myślimy nie tylko o
zmotoryzowanych, ale także o pieszych i rowerzystach. Na bieżąco
analizujemy sytuację i w niebezpiecznych miejscach realizujemy
kolejne inwestycje - mówi wiceprezydent Konrad Frysztak.
Przy ulicy NSZZ Solidarność powstał zespół zatok do kontroli pojazdów, między innymi dwustanowiskowe miejsce do ważenia samochodów ciężarowych, które jest już regularnie wykorzystywane przez Inspekcję Transportu Drogowego.
W
radomskiej komunikacji miejskiej najważniejszą zmianą było
wprowadzenie nowego operatora przewozów na trzy linie, czyli 3, 8 i
13. Przetarg wygrało konsorcjum firm Dolnośląskie Linie
Autobusowe, Irex-4 i Meteor. Kupiło ono 24 nowoczesne autobusy marki
Solaris Urbino 12 tak zwanej czwartej generacji (w tym dwa
rezerwowe). Są to pojazdy niskopodłogowe, przystosowane do przewozu
osób niepełnosprawnych. Spełniają one normę emisji spalin
EURO-6, wyposażone są poza tym w klimatyzację, ogrzewanie,
monitoring, nagłośnienie, łączność radiową kierowców z bazą
oraz system automatycznego zliczania pasażerów wysiadających i
wsiadających. Tak jak we wszystkich radomskich autobusach, założono
w nich urządzenia Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej i
Radomskiej Karty Miejskiej. Wozy zostały oczywiście pomalowane w
obecnie obowiązujące barwy miejskie, zgodnie ze strategią marki
Radomia.
Poprawiła się obsługa komunikacyjna kilku
dzielnic. Trasa linii 13 została wydłużona do pętli w rejonie
szkoły na Wośnikach, natomiast wybrane kursy odbywają się do
ulicy Samorządowej (na terenie strefy przemysłowej). Obsługę
Portu Lotniczego Radom zapewniła wszystkimi kursami podstawowymi
linia 14. W porozumieniu z gminą Kowala wybrane kursy linii 5
zostały przedłużone z Młodocina Mniejszego do nowej pętli
końcowej w Rożkach. Linia 6 po zakończeniu budowy wiaduktu na
ulicy Młodzianowskiej powróciła na stałą trasę - ulicami PCK,
Czarną, Młodzianowską i Wiejską.
Sporym wyzwaniem
organizacyjnym było zapewnienie obsługi komunikacyjnej podczas
Światowych Dni Młodzieży w Radomiu. Imprezy odbywały się w kilku
miejscach, dlatego uruchomiono wówczas kilka specjalnych linii -
najpierw z parkingów do ulicy Narutowicza, a potem w pobliże Muzeum
Wsi Radomskiej. Autobusy linii ŚDM odjeżdżały czasem nawet co
dwie minuty, dzięki czemu sprawnie udało się przewieźć tysiące
młodych pasażerów do miejsc docelowych.
W Wielką Sobotę
po raz pierwszy została przetestowana możliwość dojazdu autobusów
miejskich do cmentarza na Firleju objazdem przez ulicę Mieszka I.
Próba powiodła się, dlatego w okresie Wszystkich Świętych linie
4, 12, 13, 21, a także C21 i CM jeździły w rejonie Józefowa,
Firleja i Wincentowa zupełnie nowymi trasami. Dzięki temu
pasażerowie mieli możliwość dojazdu bezpośrednio w pobliże bram
nekropolii, a nie - tak jak dawniej - jedynie do ulicy
Barlickiego.
W listopadzie przy kilku ulicach zostało
ustawiony dziewięć nowych wiat przystankowych. Część z nich
zastąpiła najstarsze zadaszenia, a kilka pojawiło się tam, gdzie
dotychczas były tylko słupki. Koszt zadaszeń to ponad 43 tysiące
złotych. Uruchomiono poza tym kilka całkowicie nowych przystanków,
żeby skrócić pasażerom drogę dojścia do autobusów. Stanęły
one przy Armii Ludowej, Młodzianowskiej i Jana Pawła II (przy
okazji budowy nowych jezdni w tym rejonie), a także przy Godowskiej.
Autobusy na linii 6 zaczęły natomiast stawać po południowej
stronie alei Grzecznarowskiego.