Radio Rekord Radom 29 lat z Wami Radio Rekord Radom 29 lat z Wami
PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjEiIGRhdGEtcmV2aXZlLWlkPSI0NGIxNzY0MWJjOTg4OTU5NmEyZDdiN2ZkNTRiNWZlNSI+PC9pbnM+DQo=
PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjEiIGRhdGEtcmV2aXZlLWlkPSI0NGIxNzY0MWJjOTg4OTU5NmEyZDdiN2ZkNTRiNWZlNSI+PC9pbnM+DQo=

Spacerkiem po mieście: Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego

Spacerkiem po mieście: Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego

Warsztaty miały stanowić zaplecze remontowo-mechaniczne dla nowo powstałej trasy; głównie remontowano tu różne typy wagonów. W czasie I wojny światowej zostały dwukrotnie zniszczone – w październiku 1914 roku przez opuszczających miasto Niemców i w lipcu 1915 przez wycofujące się wojska rosyjskie.

W 1918, po odzyskaniu przez Polskę niepodległości warsztaty kolejowe zostały upaństwowione. Nazywały się odtąd Warsztaty Wagonowe, a po wybudowaniu nowej, dużej hali stały się Warsztatami Głównymi Wagonowymi. W latach 1926-28 przy ul. Słowackiego 30 wzniesiono budynek biurowy i remizę. Oba w stylu eklektycznym, z elementami baroku i renesansu.

PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjciIGRhdGEtcmV2aXZlLWlkPSI0NGIxNzY0MWJjOTg4OTU5NmEyZDdiN2ZkNTRiNWZlNSI+PC9pbnM+
PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjciIGRhdGEtcmV2aXZlLWlkPSI0NGIxNzY0MWJjOTg4OTU5NmEyZDdiN2ZkNTRiNWZlNSI+PC9pbnM+

https://www.cozadzien.pl/zdjecia/spacerkiem-po-miescie-zaklady-naprawcze-taboru-kolejowego-zdjecia/72701

W dwudziestoleciu międzywojennym Warsztaty Główne Wagonowe bardzo dbały o swoich pracowników. Mieli zakładową stołówkę i pomoc materialną w razie jakiegoś nieszczęścia, a ich dzieci mogły wyjechać na kolonie. Prowadzono była biblioteka z czytelnią „Zespół”, Kolejowe Koło Pań, Rodzina Kolejowa i Kolejowe Towarzystwo Humanitarne. W 1921 roku ze Skarżyska na teren radomskich warsztatów została przeniesiona Państwowa Szkoła Techniczna Kolejowa; funkcjonowała tu do 1932, kiedy to zaczęła funkcjonować w nowym budynku przy ul. Kościuszki.

Warsztaty na rzecz kolei pracowały w czasie II wojny światowej. Pod koniec okupacji Niemcy zdemontowali bocznice, wywieźli maszyny i oprzyrządowanie. Ba, zerwali nawet i w części wywieźli konstrukcje dachowe budynków. Mimo to zakład szybko uruchomiono. 1 stycznia 1950 roku otrzymał nazwę Warsztaty Mechaniczne Kolei Państwowych nr 2. Naprawiano tu tabor i urządzenia mechaniczne, produkowano części zamienne do wagonów. Potem zmieniły nazwę na Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego. 1 stycznia 1966 roku ZNTK przestały remontować tabor i - po gruntownej modernizacji - rozpoczęły produkcję na rzecz Fabryki Lokomotyw w Chrzanowie i Fabryki Samochodów Ciężarowych w Starachowicach. W 1988 roku z kolei zaczęto produkować pociągi ratownicze i precyzyjne części taboru kolejowego oraz osprzęt sieci trakcyjnej.

PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjQxIiBkYXRhLXJldml2ZS1pZD0iNDRiMTc2NDFiYzk4ODk1OTZhMmQ3YjdmZDU0YjVmZTUiPjwvaW5zPg0K
PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjQxIiBkYXRhLXJldml2ZS1pZD0iNDRiMTc2NDFiYzk4ODk1OTZhMmQ3YjdmZDU0YjVmZTUiPjwvaW5zPg0K

https://www.cozadzien.pl/spacerkiem-po-miescie/radomskie-zaklady-przemyslu-odziezowego-modar/72319

Transformacja ustrojowa przyniosła też zmiany w ZNTK. 1 września 2000 roku firma przekształciła się w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością. ZNTK - Radom jest „wiodącym producentem kompleksowej gamy elementów armatury hamulcowej dla rynku kolejowego oraz renomowanym OEM-owskim dostawcą usług kooperacyjnych w zakresie obróbki metalu”.

Chcemy, żeby nasze publikacje były powodem do rozpoczynania dyskusji prowadzonej przez naszych Czytelników; dyskusji merytorycznej, rzeczowej i kulturalnej. Jako redakcja jesteśmy zdecydowanym przeciwnikiem hejtu w Internecie i wspieramy działania akcji "Stop hejt".

Dlatego prosimy o dostosowanie pisanych przez Państwa komentarzy do norm akceptowanych przez większość społeczeństwa. Chcemy, żeby dyskusja prowadzona w komentarzach nie atakowała nikogo i nie urażała uczuć osób wspominanych w tych wpisach.

PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjMiIGRhdGEtcmV2aXZlLWlkPSI0NGIxNzY0MWJjOTg4OTU5NmEyZDdiN2ZkNTRiNWZlNSI+PC9pbnM+DQo=
PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjMiIGRhdGEtcmV2aXZlLWlkPSI0NGIxNzY0MWJjOTg4OTU5NmEyZDdiN2ZkNTRiNWZlNSI+PC9pbnM+DQo=

#WieszPierwszy

Najnowsze wiadomości

PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjE1IiBkYXRhLXJldml2ZS1pZD0iNDRiMTc2NDFiYzk4ODk1OTZhMmQ3YjdmZDU0YjVmZTUiPjwvaW5zPg0K
PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjE1IiBkYXRhLXJldml2ZS1pZD0iNDRiMTc2NDFiYzk4ODk1OTZhMmQ3YjdmZDU0YjVmZTUiPjwvaW5zPg0K

Najczęściej czytane

PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjE5IiBkYXRhLXJldml2ZS1pZD0iNDRiMTc2NDFiYzk4ODk1OTZhMmQ3YjdmZDU0YjVmZTUiPjwvaW5zPg0K
PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjE5IiBkYXRhLXJldml2ZS1pZD0iNDRiMTc2NDFiYzk4ODk1OTZhMmQ3YjdmZDU0YjVmZTUiPjwvaW5zPg0K

Polecamy