Radio Rekord Radom 29 lat z Wami Radio Rekord Radom 29 lat z Wami
PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjEiIGRhdGEtcmV2aXZlLWlkPSI0NGIxNzY0MWJjOTg4OTU5NmEyZDdiN2ZkNTRiNWZlNSI+PC9pbnM+DQo=
PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjEiIGRhdGEtcmV2aXZlLWlkPSI0NGIxNzY0MWJjOTg4OTU5NmEyZDdiN2ZkNTRiNWZlNSI+PC9pbnM+DQo=

Ciekawostki ze świata motoryzacji

Ciekawostki ze świata motoryzacji

Samochodowe dinozaury

Istnieją samochody, o których już dawno zapomnieliśmy a okazuje się, że nadal są w fabrycznej produkcji. Wiele z nich zaczęto produkować kilkadziesiąt lat temu i graniczy z cudem, że do dziś znajdują nabywców.
• Peugeot 405 - pierwszy egzemplarz opuścił francuską fabrykę w 1987 roku a obecnie jest produkowany na licencji w Iranie przez firmę Khordo, która wyposaża ten leciwy model w dwie poduszki powietrzne oraz radio z MP3 i gniazdem USB.
• Łada Niva - w produkcji znajduje się nieprzerwanie od 1977 roku i jest ciągle produkowana przez tę samą firmę, w tej samej fabryce. Napędza ją silnik z epoki - ośmiozaworowa jednostka o pojemności 1.7 litra i mocy 83 KM.
• Toyota Land Cruiser 70 - ta terenówka pojawiła się na rynku w 1984 roku i jest do dzisiejszego dnia produkowana w Australii. Z pewnością znajduje tam nabywców ze względu na niezniszczalną konstrukcję, opartą na ramie ze sztywnymi mostami. Pod maską drzemie czteroipółlitrowy diesel o momencie obrotowym 430 Nm.
• Morgan 4/4 - to rekordzista w tym zestawieniu. Auto w obecnym kształcie jest produkowane od 1955 roku a poprzednia wersja o tej samej nazwie pojawiła się już w roku 1936. Samochód dalej jest zbudowany na drewnianej ramie i posiada silnik o pojemności 1.6 litra konstrukcji Forda.

Samochodowe dziwadła

Oprócz samochodów, które weszły do seryjnej produkcji i były z powodzeniem wypuszczane z fabryk przez lata, historia motoryzacji zna też przypadki śmiałych, ale niezbyt udanych konstrukcji.

PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjciIGRhdGEtcmV2aXZlLWlkPSI0NGIxNzY0MWJjOTg4OTU5NmEyZDdiN2ZkNTRiNWZlNSI+PC9pbnM+
PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjciIGRhdGEtcmV2aXZlLWlkPSI0NGIxNzY0MWJjOTg4OTU5NmEyZDdiN2ZkNTRiNWZlNSI+PC9pbnM+

Samochody napędzane śmigłem

Brzmi to niedorzecznie, ale konstruktorzy próbowali wszystkiego, by osiągnąć wyższe prędkości. Udało się to m.in. w samochodzie Leyat Helica z 1919 roku, który osiągał prędkość 70 km/h. Powstawały również śmigłowe pojazdy militarne takie jak angielsko-francuski wóz opancerzony zwany Wind Wagon, produkowany od 1915 roku przez firmę Sunbeam. 
Jeśli tylko twój samochód nie posiada śmigła, wszystkie części do niego znajdziesz w internecie, po prostu kliknij tutaj.

Samochody o niezwykłej bryle

Kształt karoserii nie zawsze musiał posiadać walory estetyczne bądź użytkowe, czasem miał po prostu zaskakiwać. Zaprojektowany w 1968 roku przez Jeana-Pierra Ponthieu pojazd miał przeszklone nadwozie w kształcie kuli. W Wietnamie z kolei, w latach 60 powstał samochód również przeszklony, ale o kształcie prostopadłościanu. Co ciekawe, rozwijał prędkość do 80 km/h.
ConVairCar z 1946 to auto, które naprawdę latało. Konstrukcja miała doczepiane skrzydła, w sumie ważyła ponad 3 tony i planowano wyprodukowanie 160 tysięcy sztuk. Dynasphere to jeden z najdziwniejszych motoryzacyjnych projektów. Pojazd ten miał trzy metry wysokości i wyglądał jak wielka ażurowa opona, w środku której siedział kierowca.
W 1939 roku General Motors pokazało Potiaca Deluxe Six, którego nadwozie jest wykonane w całości z przezroczystego szkła akrylowego. Samochód istnieje do dnia dzisiejszego i podobno jeździ na oryginalnych białych oponach. Firma Heuliez w 50 latach produkowała też przezroczyste autobusy.
Począwszy od lat 20 w Stanach Zjednoczonych i Wielkiej Brytanii powstawało wiele samochodów reklamowych o najdziwniejszych kształtach. Samochody w kształcie bochenka chleba, parówki, jabłka, buta, kredki, paczki miętowych pastylek oraz czajnika do herbaty to tylko niektóre z nich.

Samochody w nietypowych miejscach

PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjQxIiBkYXRhLXJldml2ZS1pZD0iNDRiMTc2NDFiYzk4ODk1OTZhMmQ3YjdmZDU0YjVmZTUiPjwvaW5zPg0K
PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjQxIiBkYXRhLXJldml2ZS1pZD0iNDRiMTc2NDFiYzk4ODk1OTZhMmQ3YjdmZDU0YjVmZTUiPjwvaW5zPg0K

W 2007 roku został pobity rekord wysokości, na którą człowiek wjechał samochodem. Na najwyższy wulkan na Ziemi, leżący na granicy chilijsko-argentyńskiej Ojos del Salado, wjechali dwaj Chilijczycy - Gonzalo Bravo i Eduardo Canales. Dokonali oni tego Suzuki Samuraiem z 1986 roku a wysokość, którą osiągnęli to 6688 metrów n.p.m.
Na Antarktydzie stale przebywa i jest używanych około 5000 pojazdów. Należą do nich skutery śnieżne i pojazdy gąsienicowe ale także zwykłe autobusy a nawet VW Garbus. Większość samochodów jest pomalowana na ostre kolory, by były widoczne na tle wszechobecnego śniegu.
W lodowym klimacie jest utrzymane ostatnie osiągnięcie Jeepa. Grand Cherokee Trackhawk jest najszybszym suv-em na lodzie. Osiągnął to podczas próby na zamarzniętym jeziorze Bajkał. Samochód rozwinął prędkość 280 km/h.
Najszybszą z kolei kosiarkę do trawy produkuje japońska Honda. Konstrukcja z silnikiem o mocy 200 KM rozpędziła się na niemieckim torze Lausitzring do prędkości ponad 242 km/h! Więcej o kosiarce Honda Mean Mover V2 możesz przeczytać tutaj: https://www.auto-swiat.pl/honda-mean-mower-v2.

lee-attwood-1eQBP3Iit48-unsplash

Samochodowe naj

W każdej dziedzinie życia ludzie uwielbiają bić rekordy. W motoryzacji jest ich z tego powodu bardzo dużo, a niektóre z nich są naprawdę imponujące.
Najstarszy sprawny samochód to La Marquise z 1884 roku. Posiada on napęd parowy i rozpędza się do 60km/h.
Najdroższy samochód zabawkowy to Bugatti Veyron w skali 1:18. Zabawka jest pokryta złotem, platyną i diamentami. Waży 7 kilogramów i kosztuje 2 miliony euro.
Najoszczędniejszy samochód na świecie to Pac Car II, który podczas wyścigu Shell Eco Marathon spalił średnio 0,0185 litra benzyny na 100 km.
Najwięcej startów w rajdzie Paryż - Dakar ma na koncie Japończyk o imieniu Yoshimasa Sugawara. Startował on w każdej edycji od 1983 do 2012 roku, w kategorii ciężarówek, samochodów osobowych oraz motocykli.
Więcej ciekawych motoryzacyjnych rekordów znajdziesz na stronie: http://moto.pl/Motoryzacyjne_rekordy_Guinnessa.html

Chcemy, żeby nasze publikacje były powodem do rozpoczynania dyskusji prowadzonej przez naszych Czytelników; dyskusji merytorycznej, rzeczowej i kulturalnej. Jako redakcja jesteśmy zdecydowanym przeciwnikiem hejtu w Internecie i wspieramy działania akcji "Stop hejt".

Dlatego prosimy o dostosowanie pisanych przez Państwa komentarzy do norm akceptowanych przez większość społeczeństwa. Chcemy, żeby dyskusja prowadzona w komentarzach nie atakowała nikogo i nie urażała uczuć osób wspominanych w tych wpisach.

PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjMiIGRhdGEtcmV2aXZlLWlkPSI0NGIxNzY0MWJjOTg4OTU5NmEyZDdiN2ZkNTRiNWZlNSI+PC9pbnM+DQo=
PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjMiIGRhdGEtcmV2aXZlLWlkPSI0NGIxNzY0MWJjOTg4OTU5NmEyZDdiN2ZkNTRiNWZlNSI+PC9pbnM+DQo=

#WieszPierwszy

Najnowsze wiadomości

PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjE1IiBkYXRhLXJldml2ZS1pZD0iNDRiMTc2NDFiYzk4ODk1OTZhMmQ3YjdmZDU0YjVmZTUiPjwvaW5zPg0K
PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjE1IiBkYXRhLXJldml2ZS1pZD0iNDRiMTc2NDFiYzk4ODk1OTZhMmQ3YjdmZDU0YjVmZTUiPjwvaW5zPg0K

Najczęściej czytane

PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjE5IiBkYXRhLXJldml2ZS1pZD0iNDRiMTc2NDFiYzk4ODk1OTZhMmQ3YjdmZDU0YjVmZTUiPjwvaW5zPg0K
PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjE5IiBkYXRhLXJldml2ZS1pZD0iNDRiMTc2NDFiYzk4ODk1OTZhMmQ3YjdmZDU0YjVmZTUiPjwvaW5zPg0K

Polecamy