Tachograf cyfrowy
Cyfrowy rejestrator czasu pracy ma za zadanie zwiększać bezpieczeństwo kierowców i innych uczestników ruchu drogowego. Właściciele i kierowcy samochodów produkowanych w Unii Europejskiej mają obowiązek zaopatrzenia pojazdu w pełni funkcjonalny tachograf (od 2006 roku tylko w wersji cyfrowej). Jest on montowany na desce rozdzielczej. Jego obsługa wymaga posiadania indywidualnej katy kierowcy, która pozwala na rejestrowanie czasu pracy. Coraz nowocześniejsze rejestratory wprowadzają wiele usprawnień, które mają ułatwić obsługę urządzenia.
Obsługa tachografu przez wielu kierowców
Każdy kierowca musi posiadać własną kartę do obsługi rejestratora. Na każdej karcie rejestrowany jest czas, w którym dany kierowca rozpoczyna i kończy pracę, ale również jego przerwy - ich ilość i długość. Przed podróżą kierowca, aby uruchomić urządzenie, musi włożyć swoją mikroprocesorową kartę w lewy slot, który znajduje się na dole interfejsu urządzenia. To pozwoli na rejestrację danych. W przypadku, gdy kierowca ma zamiennika, musi on również włożyć swoją kartę do slotu z prawej strony. Większość informacji przyrząd zapisuje automatycznie, jednak niektóre z nich należy wprowadzić ręcznie poprzez przyciski menu, również znajdujące się na obudowie. Aby wszystko przebiegało sprawnie i zgodnie z regulacjami prawnymi, kierowcy muszą dokładnie zapoznać się z zasadami obsługi rejestratora.
Regulacje prawne
Regulacje prawne o wymogu zamontowania tachografów, zawarte są w Ustawie o czasie pracy kierowców. Ich instalacja określona jest w Artykule 3 Rozporządzenia Rady w sprawie urządzeń rejestrujących stosowanych w transporcie drogowym. Przepisom tym podlegają pojazdy, których masa całkowita przekracza 3,5 tony i jednocześnie służą do przewozu towarów, a także te, które są przeznaczone do przewozu większej liczby osób – więcej niż 9 osób (pasażerowie, w tym kierowca).
W przypadku wykrycia, że pracodawca i/lub kierowca umyślnie wpływali na dane lub stwarzali warunki, w których zapis był niemożliwy, podlegają karze. Jakiej? W zależności od nadużycia, kara może ograniczyć się do grzywny (liczonej nawet w tysiącach złotych), ale może wiązać się również z pozbawieniem wolności. W niektórych przypadkach firma może stracić prawo do dalszego prowadzenia działalności.
Łatwiejsze zarządzanie tachografem cyfrowym
Wbrew pozorom używanie tachografu cyfrowego jest znacznie łatwiejsze niż obsługa modelu analogowego. Manager, chcąc przejrzeć dane, może je sczytać z tachografu bez konieczności osobistego kontaktu z kierowcą pojazdu. To przekłada się na większą wydajność pracy, a także mniejsze obciążenie dla samego prowadzącego. Wymaga to jednak dodatkowego oprogramowania. Dobrym rozwiązaniem jest na przykład system WEBFLEET od Webfleet Solutions. Aplikacje tworzące platformę pozwalają na sprawniejsze zarządzanie flotą pojazdów, w tym ułatwiają obsługę tachografów cyfrowych. System umożliwia m.in. zdalne sczytywanie plików DDD z rejestratorów, tym samym odciążając kierowców i usprawniając pracę działu administracji.